Tekstgrootte
De doelstelling is het bevorderen van een positieve ontwikkeling van sociale en emotionele competenties en het voorkomen en/of verminderen van problemen op het intrapersoonlijke domein (hoe zien leerlingen zichzelf ) en het interpersoonlijke domein (hoe gaan leerlingen met elkaar om) bij kinderen en jongeren.
Dit gebeurt door het aanleren van sociale vaardigheden samen met leeftijdgenoten, in een schoolse setting waarbij i.h.a. alle leerlingen worden betrokken. De motivatie en betrokkenheid van leerlingen is groot door de fysieke oefeningen, spelen en reële situaties (scenario training) en veilige sfeer waarin deze worden geoefend. In elke les worden oefeningen en spelen regelmatig afgewisseld met momenten van zelfreflectie en kringgesprekken. Elke les wordt afgesloten met verwerkingsopdrachten voor het optimaliseren van de transfer van oefening naar praktijk. Het leren hanteren van het Rots en Waterconcept geeft leerlingen meer inzicht in sociale situaties en de impact van hun eigen gedrag. Rots staat voor eigen grenzen aan kunnen geven, zelfstandig beslissingen kunnen nemen, een eigen weg kunnen gaan. Water staat voor communicatie, kunnen luisteren, samen naar oplossingen kunnen zoeken, en de grenzen van anderen te respecteren. Gaandeweg dit proces leren zij, o.a. in sociale situaties, weloverwogen beslissingen te nemen en ontwikkelen zij meer en veelzijdigere gedragsalternatieven.
Het Rots en Water programma bestaat uit klassikale lessen voor leerlingen door leraren van de Goeman Borgesiusschool
Het Rots en Water programma richt zich op alle leerlingen van de basisschool.
Het programma is zeer gestructureerd en methodisch opgebouwd waarbij een viertal bouwstenen een centrale positie innemen: zelfbeheersing, emotieregulatie, zelfreflectie en zelfvertrouwen. Daarnaast kenmerkt het programma zich door een aantal zogenaamde rode draden waaronder het versterken van de psychofysieke driehoek (lichaamsbewustzijn, emotioneel- en zelfbewustzijn) en het leren kennen en toepassen van het R&W referentiekader.
Op basis van genoemde kerninhouden zijn de lessen van het basisprogramma opgebouwd rond onder meer de volgende thema’s: veiligheid, assertiviteit, communicatie, weerbaarheid, lichaamstaal, grenzen voelen-respecteren-stellen, omgaan met pestgedrag, groepsdruk versus je eigen weg gaan, groepsverantwoordelijkheid, intuïtie, mentale- en innerlijke kracht, seksualiteit, social media, omgaan met een bedreigende groep, eigen keuzes maken, respect, verbondenheid en spiritualiteit.