Tekstgrootte
Kunst- en cultuuronderwijs krijgt een ruime plaats bij ons op school. Want we zien cultuuronderwijs niet als iets leuks erbij, maar als een overdracht van normen en waarden, om de kinderen te laten ervaren dat wat je leert iets met je doet, iets voor je kan betekenen.
Ook denken wij dat verschillende vormen van kunstonderwijs mede belangrijk is voor bijvoorbeeld het ontwikkelen van zelfvertrouwen, denk aan dramatische vorming. En samenwerken, door opdrachten in kleine groepjes uit te voeren, te presenteren en te luisteren naar anderen en het kritisch bekijken en bewonderen van andermans werk. Het ontwikkelen van creativiteit, het luisteren naar en bewegen op muziek, het samen zingen en het genieten daarvan.
Cultuuronderwijs staat bij ons voor het leren over je eigen cultuur en dat van anderen en daar ook waardering voor leren krijgen. Leren over waar je vandaan komt, over de buurt, onze stad, ons land met haar gebruiken, zoals het Sinterklaasfeest.
We hebben hier op school van groep 1 t/m 8 een doorgaande lijn voor dramatische vorming, beeldende vorming en muziek. Soms door onze eigen leerkrachten gegeven, maar ook door vakleerkrachten en kunstenaars van buiten de school.
Ook na schooltijd zijn er activiteiten zoals ballet, beeldende vorming of muziek, zoals djembé spelen.
Daarnaast vinden we het belangrijk dat de kinderen kennismaken met theater, film en muziekvoorstellingen. Dus niet alleen zelf doen, maar ook genieten van het kijken en luisteren. Elk jaar bezoeken de kinderen een muziek-of theatervoorstelling en een museum, die past bij een thema of lesstof.
Hieronder in een leuk fimpje een korte impressie van wat we allemaal doen.