Tekstgrootte
Op de Goeman Borgesiusschool bieden wij de plusklas aan. De Plusklas is een organisatievorm van onderwijs voor een specifiek aangewezen doelgroep leerlingen met specifiek aangewezen leerdoelen en/of onderwijsbehoeftes, waarvoor een deel van het curriculum van deze leerlingen buiten de reguliere klas plaats vindt. De doelgroep, de leerdoelen en onderwijsbehoeftes worden geformuleerd in het schoolbeleid om passend onderwijs te realiseren voor de doelgroep. Een belangrijke en vaak ook een noodzakelijke onderwijsbehoefte van hoogbegaafde leerlingen is het treffen van ontwikkelingsgelijken.
Om aan de plusklas mee te kunnen doen moet voldoen worden aan bepaalde selectiecriteria. Zo moet de leerling voldoen aan een I of II score voor rekenen en begrijpend lezen op de LOVS. Geen aantoonbaar ernstige gedragsproblemen en / of ontwikkelingsstoornis hebben. De leerling behoort tot één van de volgende profielen van begaafdheid: zelfsturend autonoom, aangepast succesvol, creatief uitdagend, onderduikend (onderpresterend) of de twice-exceptional leerling met het leerprobleem dyslexie / dycalculie. Hun onderwijsbehoefte vindt aansluiting bij het leren met ontwikkelingsgelijken en een onderwijsaanbod die aansluit op het anders denken, anders voelen en de autonomie. De leerdoelen van de leerling heeft baat bij de vastgestelde leerdoelen in de plusklas.
De leerdoelen zijn gericht zijn op kennis (vakinhoudelijk) en/of gericht zijn op vaardigheden. De leerdoelen zijn onderdeel van een leerlijn. De leerlijn is onderdeel van het curriculum van de leerling. Het curriculum kan verdiept zijn in bestaande vakken en/of verbreed zijn met nieuwe vakken.
Leerdoelen zijn gericht op vaardigheden die niet vanzelfsprekend geleerd worden in een reguliere setting en wel van belang zijn voor het vervolg onderwijs of leven van de leerling. Hieronder staan de vaardigheden die worden onderwezen:
In de lessen van de plusklas gaan de leerlingen aan de slag met denkspellen die ze samen of alleen kunnen uitvoeren. Na deze lessen gaan we aan de slag met een project of met pluslessen. In het project focussen we vooral op het onderzoekend leren, verdiepende stof of creatieve ontwikkeling. Zo hebben we vorig jaar een project gedaan over chocolade. Hier moesten de leerlingen een onderzoek doen over chocolade. Hoe wordt het gemaakt? Wat zijn verschillen tussen chocolade? Zelf gaan ze op onderzoek uit hoe het in zijn werk gaat. We zijn zelfs naar een echt chocolademuseum geweest. Naast de projecten zijn er ook lessen over taal, rekenen, techniek, zaakvakken. Hierin krijgen de leerlingen les over dingen die in het reguliere onderwijs niet aan bod komen. We sluiten de dag af met een reflectie op de dag, en werken ze aan een persoonlijk doel.
Hieronder een paar foto’s ter inspiratie.